«

»

feb 12

Mozgásfejlesztés az óvodában

Óvodai mozgásfejlesztés

Az óvodai mozgásfejlesztés alapvető célja, hogy a gyerekek mozgásigényét kielégítsük, és bővítsük mozgástapasztalataikat.
A mozgásfejlesztés tartalma a következő szervezési formában működik:

  • gyermekeink kötetlen formában biztosított szabad mozgástevékenységével
  • konkrét fejlesztést szolgáló testneveléssel
  • ügyességfejlesztő mozgásos sportprogramokkal

Szabad mozgás során tudatosan alakítjuk a környezetet (helyet, eszközöket), amely során a gyerekek kötetlen formában, de mégis szervezetten játszhatnak.
Kötelező testnevelés foglalkozások:

 

Tudatos fejlesztéssel történnek a mozgás és testséma programok alkalmazásával.
Már a 4-5 éveseknél a testsémafejlesztésből az oldaliság érzékeltetése kap kiemelt szerepet. A mozgásfejlesztésben előtérbe kerülnek az egyensúlygyakorlatok, koordinációt fejlesztő gyakorlatok és a tér mozgásos megismerése.

Az 5-6-7 éveseknél pedig nagy hangsúlyt élvez a finommozgás, az észlelés, a mozgás közbeni alaklátás és formaállandóság fejlesztése is.

Frissítő testnevelés:
A frissítő tornát a gyermekek napirendjébe minden napra beiktatjuk.

Ez a mozgás frissíti, őket, és elősegíti mozgásszintjük és testi képességeik fejlődését.

Ezt a tevékenységet az óvodában naponta kétszer szervezzük meg. Egyszer délelőtt, másodszor délután. Időtartama a gyermekek fejlettségétől, életkorától függően 8-20 percig terjed.

A frissítő testnevelés fő részében mozgásos játékokat játszunk és kiegészítjük gimnasztikai gyakorlatokkal.
A rendszeres nevelőmunka hatására minden csoportban kialakulnak a legkedvesebb mozgásos játékok, melyeket a gyermekek rendszeresen kezdeményezik. Erre jó lehetőséget kínál mind a csoportszoba, tornaszoba, kedvező időjárás esetén pedig óvoda udvara.

A testnevelési foglalkozások az óvodapedagógus által szervezett kötelező tevékenységek.
Ez persze nem jelent kényszert a gyermek számára. Ha egészségügyi okok miatt a gyermek nem tud, nem akar részt venni a foglalkozáson, másik óvónőjével lehessen vagy csatlakozhasson saját választása alapján egy másik játszószobában számára kedvelt tevékenységhez.

Szervezett testnevelés foglalkozás heti két alkalommal van minden korcsoportban.
A foglalkozások során lehetőséget biztosítunk, hogy a gyerekek egyéni tempójuknak megfelelően végezzék a tornagyakorlatokat, játsszák a közös mozgásos játékokat.

A mozgásos tevékenységek célja, feladata:

A gyermekek fizikai állóképesség fejlesztése, a fizikai aktivitáson keresztül a szellemi aktivitás előkészítése, illetőleg a mozgásos sikeres feladatmegoldások eredményeként az önértékelés és az önbizalom növelése.

A nagy- és finommozgások és fizikális erőnlét fejlesztése.
- egyensúlyfejlesztés
- szem-kéz-szem-láb koordináció
- ritmikus tevékenységgel a ritmusérzék fejlesztése
Testséma fejlesztése
- testrészek ismerete,
- a test koordinációjának alakítása,
- a testfogalom kialakítása,
- a kezesség (lateralitás fejlesztése, a dominancia) erősítése.

Fontos, hogy a gyermekek jó közérzettel, jó hangulatban  vegyenek részt a mozgásos feladatokban!

Rating 3.50 out of 5
[?]

Related posts:

2 comments

  1. Vándor Györgyi

    Kedves Anikó!

    Tanácsát, segítségét szeretném kérni. Két ovis gyerekem van, egy 3,5 éves kis kezdő és 5,5 éves veterán. Nagyon aggaszt, hogy nem viszik ki őket levegőzni. Több héten keresztül heti egy alkalommal vitték ki őket, egy kis időre. A többi napra mind kitaláltak valamilyen magyarázatot, ami nagyjából mind butaság, kifogás volt. A szülői közösség elnökét kértük, forduljon ezügyben az óvodavezetőhöz, de ő is ugyanezekkel a kifogásokkal rázott le minket. A nagyfiam 3-ik évét tölti már az oviban, ennyire még soha nem voltak ellustulva mint az utóbbi 2 hónapban. A testi nevelés fogalma ismeretlen, idén lett a fiamnak heti egy tornaórája, ha megtartják, és nem pont akkorra időzítik a heti egy levegőzést. Nagyon aggódom, gyönyörű hegyi faluban lakunk, jó a levegő, és a két vasgyúró kinti gyerekem, főleg a nagyobb két lusta, erőtlen kedvetlen gyenge koma lett, és este könyörögnek hogy nyissak ablakot az alváshoz, (előtte is szellőztetek), mert olyan jó kint a levegő. Ez nem mehet így tovább, de nem tudom hogy lehetne rávenni az óvodát hogy vigye ki a gyerekeket, tornáztassa a gyerekeket. A barátunk, aki vigyázni szokott rájuk, bölcsődében nevelő, most kezdett, és mondta, hogy náluk is hasonló a hozzáállás, kivéve hogy ott a kolleganője azt mondja, hogy “csak nem gondolod hogy kint fogok állni ebben a hidegben?”. Ha ötlete van, kérem segítsen!
    Üdvözlettel
    Vándor Györgyi

    1. Bors Anikó

      Kedves Györgyi!

      A gyerekek mozgásigényének kielégítése, friss levegőn való tartózkodása nagyon fontos ahhoz, hogy egészségesen fejlődjenek.
      Az óvodai nevelés országos programja minden óvodának irányt mutat arra vonatkozóan, hogyan szervezzék meg a gyermekek óvodai életét. Kiemelten kell kezelni a testi nevelést.
      Nagyon meglepő az a hozzáállás, amit hozzászólásában leírt, de szerencsére nem ez jellemző az óvodákra, óvodapedagógusokra.

      Nálunk minden nap “ficánkoló”-val, frissítő tornával kezdődik a nap.
      A kötelező testnevelés foglalkozás mindhárom korcsoportban a gyerekek, és kolléganőim által is nagyon kedvelt mozgásos tevékenységi forma, amit a neve is jelzi, kötelezően meg kell tartani.

      Ha segítek ezzel, javaslom, beszéljenek a csoportban dolgozó óvó nénikkel azzal kapcsolatban, milyen problémájuk van. Ha ez nem vezet eredményre, akkor az óvodavezető feladata, hogy utána nézzen a hiányosságoknak.
      Biztos vagyok abban, hogy nem szükséges a fenntartóhoz fordulniuk, meg tudják ezt a problémát beszélni, mert a kolléganők partnerek lesznek, és pótolják, amit eddig elmulasztottak.

      Sikeres együttműködést kívánok!

      Üdvözlettel:
      Támtomné Bors Anikó
      óvó néni, óvodavezető

Hozzászólások le vannak tiltva.